Friday, September 26, 2008

Kelas Fotografi@planetarium negara

Minggu lepas aku gi kelas fotografi anjuran planetarium negara...kiranya anjuran opis aku lah, ada dalam 15 orang yang join kelas ni. Macam-macam aku dapat belajar cara untuk menggunakan kamera digital yang digunakan oleh ramai ahli fotografi untuk mengambil gambar. Susah gak nak ambil gambar-gambar yang menarik rupanya, pelbagai skill atau kemahiran kita kena ada untuk mengambil gambar-gambar yang menarik. Pelbagai ilmu tentang penggunaan kamera dapat diambil. Tak cukup ngan teori, kitaorang pun dikehendaki membuat praktikal, jadi pelbagai ilmu yang dah belajar dalam kelas ni harus di terjemahkan melalui praktikal. Jadi pelbagai gambar yang di ambil sebagai contoh apa yang di belajar sepanjang kelas tak sia-sia. Ilmu cukup pun tak guna kalo tak ada kemahiran atau kreativiti sebab apa yang membezakan setiap gambar yang diambil adalah kemahiran atau kreativiti seseorang semasa mengambil gambar.....apa-apapun aku cukup berpuas hati dapat mengikuti kelas ni...anyway afdhal n wan bila nak ada kelas kedua plak yek...heheee