Friday, September 26, 2008

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1429H

Kepada kawan-kawan dan seluruh rakyat Malaysia saya nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri 1429H, dengan ucapan maaf zahir & batin, halalkan semua makan minum dan tersalah kata harap dimaafkan.

Kelas Fotografi@planetarium negara

Minggu lepas aku gi kelas fotografi anjuran planetarium negara...kiranya anjuran opis aku lah, ada dalam 15 orang yang join kelas ni. Macam-macam aku dapat belajar cara untuk menggunakan kamera digital yang digunakan oleh ramai ahli fotografi untuk mengambil gambar. Susah gak nak ambil gambar-gambar yang menarik rupanya, pelbagai skill atau kemahiran kita kena ada untuk mengambil gambar-gambar yang menarik. Pelbagai ilmu tentang penggunaan kamera dapat diambil. Tak cukup ngan teori, kitaorang pun dikehendaki membuat praktikal, jadi pelbagai ilmu yang dah belajar dalam kelas ni harus di terjemahkan melalui praktikal. Jadi pelbagai gambar yang di ambil sebagai contoh apa yang di belajar sepanjang kelas tak sia-sia. Ilmu cukup pun tak guna kalo tak ada kemahiran atau kreativiti sebab apa yang membezakan setiap gambar yang diambil adalah kemahiran atau kreativiti seseorang semasa mengambil gambar.....apa-apapun aku cukup berpuas hati dapat mengikuti kelas ni...anyway afdhal n wan bila nak ada kelas kedua plak yek...heheee

Wednesday, July 23, 2008

Wednesday, July 09, 2008

actology-Petrosains National Science Theatre Competition

Semalam aku gi MTC (malaysia tourism centre) kat jalan ampang nak gi tengok grand finale Petronas National Science Theatre Competition. Ada 5 pasukan akhir yang bertanding mewakili zon masing2 iaitu zon utara, selatan & tengah, pantai timur, sabah dan sarawak. Masing2 telah mempamerkan kehebatan lakonan di samping tidak meminggirkan tema pertandingan. Tema pada tahun ini adalah tenaga atau energy, jadi kebanyakkan pasukan banyak memasukkan dialog yang berkaitan tenaga seperti berkenaan tenaga kinetik dan tenaga solar. Tempat pertama dimenangi oleh pasukan zon utara iaitu SMK Hamid Khan, Pulau Pinang di mana mereka telah menampilkan satu persembahan yang menarik dengan mencampurkan pelbagai elemen seperti komedi, drama, cinta dan aksi di samping tema mereka yang memaparkan tentang tenaga2 yang boleh dipraktikan bagi menggantikan elektrik. Tempat kedua dimenangi oleh SMK Sains Machang yang mewakili zon pantai timur dan tempat ketiga oleh wakil zon tengah & selatan, SMK Tinggi St David Melaka.

Sunday, June 01, 2008

P Ramlee The Musical....


Last nite i'm going to watch P Ramlee The Musical at Istana Negara, i'm just going alone because my friends didn't come because of traffic problem. But, it doesn't matter because it was a great performance, although i already watch some theater performance at Istana Budaya, this show was the best among the best. The song, melody and story very touching me so much. I felt in love when i watch this show, hopefully thus show can be adapted to a movie, so many of Malaysians can watch it. The story is based on P Ramlee life from before he become a great actor until what happened to him in the time of his last life. Women behinds him, inspiration to composed the song and dispointed of his life...all this in one show. Teater ini akan membuatkan kita ketawa dan menangis. Di babak akhir teater ni membuatkan aku sebak kerana mengingatkan aku bahawa hidup kita ini hanya sementara dan kadang-kadang kita di atas tapi ada masanya kita akan di bawah. Bila kita di atas kita akan disanjung tapi bila di bawah kita akan ditempelak. Namun, jika kita telah meninggalkan satu karya yang terbaik dalam hidup pasti karya itu akan terus dikenang sehingga ke akhir zaman. Begitulah P Ramlee, walau semasa di saat-saat akhir hidupnya dipenuhi derita dan disisihkan masyarakat seni namun jasanya kepada negara tetap dikenang sehingga selamanya walaupun beliau kini telah lama pergi.

Saturday, March 22, 2008

Muzium Seni Bina Malaysia







Lokasi : Banda Hilir, Melaka
Muzium ini memaparkan pelbagai koleksi dan sejarah senibina di Malaysia. Terdapat beberapa koleksi model-model bangunan yang di pamerkan di muzium ini yang pasti akan menarik perhatian pengunjung. Masuk adalah percuma dan di buka setiap hari dari jam 9 pg - 5.30 ptg.

Sunday, March 16, 2008

Kenangan Di Langkawi 2007

Ini adalah gambar-gambar kenangan kat Pulau Langkawi....











Wednesday, March 05, 2008

Angkasawan di Pekan

29 Feb -1 Mac 08 lalu aku gi Pekan kat Pahang untuk join pameran angkasawan kat sana. Pameran tu sempena pelancaran Ikon PLKN di mana angkasawan kedua negara Dr Faiz Khaleed telah dilantik menjadi ikon PLKN. Bandar tu ok gak r mungkin sebab Bandar DiRaja jadi pembangunan pun seimbang walaupun sepatutnya lebih lagi dari itu. Mula-mula sampai kat sana dah dekat jam 10 malam, hujan turun dengan selebat-lebatnya sampai kitaorang angkat barang-barang dalam basah kuyup sebab barang-barang mesti diangkat malam tu gak. Lepas tu kena tunggu nak gi hotel sebab kitaorang suma tak tahu kat mana hotel kitaorang nak menginap tu. Dalam kul 1 pagi barulah kitaorang sampai kat resort tu. Nampak macam menarik sebab kat tepi pantai, tapi sayangnya kita orang tak boleh mandi laut sebab pantainya berlumpur. Resortnya kelihatan agak pendalaman di area kampung sesuai untuk camping. Keesokkannya kitaorang pun mulakan tugas sebagai fasilitator kat pameran tu, sekejap aje pas pelancaran ikon tu dah abis sebab orang ramai tak ada. Hujan dari semalam tak berenti sampaikan majlis pelancaran terpaksa dibatalkan dijalankan di atas padang sebaliknya dijalankan di dalam khemha pameran sahaja. Maka berhimpiy-himpitlah suma orang dalam khemah tu yang penuh ngan barang-barang pameran. Dalam jam 2 petang kitaorang suma berkemas semula nak balik kl. lega rasanya hati dapat balik kl awal dari yang dijangkakan. Sebelum balik sempat gak borak ngan Dr Faiz bertanyakan beberapa perkara tentang pengalaman beliau semasa latihan angkasawan. Dalam jam 7 malam kitaorang pun sampai kl selepas 4 jam perjalanan dari Pekan, Pahang

Friday, February 29, 2008

Sunday, February 24, 2008

Sg Gabai

Sabtu lepas aku gi picnic kat Sg Gabai ngan member-member aku, ada ramai yang join dekat 9 orang sumanya di mana calon-calon yang gi adalah aku, daud, arm, natrah, syima, afdhal, azida, intan dan hisyam. Best giler kitaorang mandi sampi tak ingat dunia. tapi pengalaman yang paling best bila kitaorang jumpa ular. Mula-mula daud la yang wat suspen tetiba kitaorang ngah syok mandi, daud tetiba lari menyelamatkan diri sambil menjerit-jerit kata ada ular. Kitaorang yang dengar terus lari lintang pukang menyelamatkan diri masing-masing. Ada yang panjat batu air terjun tapi tak lepas-lepas. Selepas keadaan dah reda kita orang cuba tengok semula kalo ada ular tu, tetiba ular tu ada kat kaki syima, pelagi lintang-pukang la melarikan diri lagi. Masa tu syima n azida ada kat bwh air lagi, menjerit-jerit nak selamatkan diri masing-masing. Punyalah kelakar masa tu tengok masing-masing nak selamatkan diri termasuklah aku. Macam-macam binatang yang kitaorg jumpa cam pacat, mengkarung, ular, lipan dan haiwan2 yang aneh. pepun itu antara pengalaman yang paling aku ingati picnic beramai-ramai.

Saturday, February 16, 2008

Terengganu: Holiday or Working?

Last two week i was in Terengganu for Perkampungan Hadari '08, it was my 2nd time in Trengganu. This is beauty place with a lot of nice shores and people. Actually, gi sebab kerja but sempat gi jejalan kat area bandar Kuala Terengaganu tu. Kat Pulau Wan Man tu pun ok lebih-lebih Taman Tamadun Islam yang mempunyai 21 replika bangunan yang menarik dalam dunia Islam. Aku sempat gak merayau kat dalam taman tu walaupun tak siap sepenuhnya. Aku bertugas untuk Program Angkasawan Negara bagi penjelasan tentang barang pameran yang dipamerkan. Tapi yang bestnya walaupun datang berkerja aku sempat bercuti gak. Sempat r melawat bandar Kuala Terengganu tu beberapa tempat makan yang menarik kat sana. Paling best dapat shopping kat Pasar Kedai Payang. Habis banyak gak duit aku shopping kat situ. Masa nak beli keropok lekor kena beratur dekat sejam tu...penat gak kaki aku berdiri. Tapi frust tak dapat gi muzium Terengganu walaupun Pulau Wan Man tu kat sebelah Muzoum je...huhuhu...pepun mungkin aku nak datang sana lagi tapi kali ni nak gi bercuti plak...

Saturday, January 26, 2008

Job Application And Start Own Business

This week was very stressed for me because i tried to find another job that really makes me happy. I don't say my job now not makes me happy but because it just temporary and i only have 3 another month of contract. So what should i do is try to find another job. I already submit my job application and resume to all company that need new staff. I hope this time i will success to get a better job and no temporary job anymore. i think it was hard to find job this current time because i saw a lot of my friend who are already grade but still don't have any job. What should we do now? I think business is the best for who interested to make a plenty of money and satisfy with their own job. Just like me, i just wanna have a better job and after 2-3 year, i will try to open a business but for this time i just make it a small scale business. After i really ready i will make sure my business will running. I like to join in IT business because it was easy but can gained money in short time but u really need have a skill to join this IT business. My advice is try take a challenge then you life will be great.

Thursday, January 24, 2008

Remember Me This Way

Every now and then
We find a special friend
Who never lets us down
Who understands it all
Reaches out each time you fall
You're the best friend that I've found
I know you can't stay
But part of you will never, ever go away
Your heart will stay

I'll make a wish for you
And hope it will come true
That life will just be kind
To such a gentle mind
If you lose your way
Think back on yesterday
Remember me this way
Remember me this way

I don't need eyes to see
The love you bring to me
No matter where I go
And I know that you'll be there
Forever more, a part of me
You're everywhere

And I'll be right behind your shoulder, watching you
I'll be standing by your side in all you do
And I won't ever leave
As long as you believe
You just believe


I'll make a wish for you
And hope it will come true
That life will just be kind
To such a gentle mind
If you lose your way
Think back on yesterday
Remember me this way
Remember me this way

Saturday, January 19, 2008

A New Saga Begins

Proton Saga was a Malaysia national car and start to produce a car since 1985. The first model was SAGA that become national proud when it was sold more than 1.2 million until now. After that saga has proton has produce some other model like Iswara (Saga other model), Wira, Perdana, Waja, Gen-2, Persona and others. in 2008, Proton has decide to produce a new Saga when they introduce a new Saga model that more elegents and comfotable. This model will become 'kereta rakyat' when it start to sold to Malaysians. Jadi kita haruslah berbangga kerana kereta ini merupakan hasil daripada penyelidikan dan rekaan serta buatan sendiri rakyat Malaysia.

Thursday, January 17, 2008

Sejarah/History

Sejarah/history that was very boring subject during our school time, is it real? i don't think so because history was my fav subject while in school. I like to learn more about this subject. But i always thinking why a lot of student today cannot be happy wif this subject? History vey important for us when we need something for reference because wif learn history we will know what's wrong wif the past n from that we can do something to fix it for our future. Jadi dengan belajar sejarah kita akan dapat menjadi satu bangsa yang berjaya kerana kita telah tahu kesilapan orang terdahulu dan tidak mahu ianya berulang lagi walaupun pada hakikatnya sejarah lalu pasti akan berulang semula. So my advice is try to learn n love history, after that u will know how history is very important to us.

Wednesday, January 16, 2008

Ranjau Sepanjang Jalan

Novel ni antara novel sastera yang paling aku suka baca. Akhirnya aku dapat cari novel ni kat kedai tupun kat kinokuniya KLCC. Aku cadangkan korang suma baca novel ni sebab memang menarik kisah tentang masyarakat melayu di kawasan pedalaman di Kedah. Kesusahan hidup dan kemiskinan yang menjadi tema novel ni boleh buat kita menagis bila baca. Novel ni pun pernah terima anugerah sebagai novel terbaik tahun 1972 kat Australia. Novel ini pun telah diangkat ke filem yang guna judul yang sama dan memenangi filem terbaik kat festival filem malaysia serta di Kemboja juga sebuah filem diapdatasikan dari novel ini. kalo korang rajin cari r buku ni dan cuba untuk baca manalah tau kot2 korang pun berminat ngan novel ni.

Thursday, January 03, 2008

Selamat Tahun Baru 2008

Dalam menghadapi dunia yang penuh pancaroba ini, pelbagai dugaan dari Allah SWT harus kita hadapi. Inilah dinamakan suratan hidup manusia. Adakalanya kita akan berada di atas dan adakalanya kita akan berada di bawah. Namun setiap itu ada hikmah disebaliknya yang hanya Allah SWT sahaja yang tahu. Oleh itu,diharapkan tahun 2008 akan memberikan sinar kepada mereka yang menghadapi tahun 2007 dengan penuh ujian dan dugaan. Semoga 2008 memberikan kebahagian. Selamat Tahun Baru 2008!