Thursday, July 19, 2012

Memasak Burritos...

Hah korang kalo nak tau aku ni pun ada bakat terpendam memasak k...walaupun aku x gi ujibakat masterchef tapi bakat memasak aku tu memang superb r (puji diri sendiri tu). Kalo korang nak tau 2 hari lepas aku try nak masak burritos untuk first time k..(ni suma gara2 azwan ali propa dlm propaganza r nie) So dengan muka bangga aku pun gi ar beli barang2 nak wat burritos ni...kalo sesapa yang tak tau apa benda burritos nie, actually adalah makanan ruji orang mexico dimana ramuan utamanya adalah daging atau ayam. Cara nak masak burritos ni senang je & pantas nak buat tapi kalo korang jenis lembap tetap gak lembap nak siapkan burritos nie...hehehehe jangan mare yek...lepas aku dah beli barang2 ni so aku pun tanpa berlengah mak limah terus je ke dapur nak masak burritos nie. Mula2 korang kena decide samada nak buat burritos daging atau ayam tapi actually kat mexico depa lebih suka makan burritos daging sbb lebih sedap. 

Bahan2 nak buat burritos nie x susah sgt...korang just perlukan adalah macam kat bawah nie k...


1) daging/ayam
2) taco seasoning powder 
3) mayonis 
4) sos cili 
5) cheese (x kisah pepe jenis cheese pun bole)
6) tomato (dipotong dadu)
7) telur ayam
8) roti tortilla


Kalo nak buat burritos paling simple senang je korang just guna daging cincang yang telah diperap dengan serbuk taco  seasoning masukkan ke dalam periuk dan rebus sebentar nak bagi dier empuk je. selepas tu korang keluarkan dari periuk tue dan campurkan semula dengan sedikit serbuk taco itu dan goreng daging/ayam sekejap sahaja dan jangan sampai hangus. pas tue korang goreng plak telur wat ala2 scrambled egg n kalo dah siap campurkan sekali dengan daging/ayam dan tomato sekali. Lopeh itu korang amik la roti tortilla tu tebar dan panaskan sikit dan pas tue korang amik campuran daging/ayam bersama telur dan tomato yang telah kita goreng mula2 itu ke dalam tortilla dan gulung nampak macam popia. Eh sebelum gulung tu korang masukkan la cheese skali...khas utk tmbhkan perisa aje. Bila dah digulung tue apa lagi...bantai ar makan burritos tu sampai licin....sodap kan...

No comments: