Monday, January 26, 2015

The Tokyo Story-Part 1


Ok...ok...dah lama sangat ni aku tinggalkan blog ni...hujung tahun kan biasalah busy sket...ok aku nak update tentang percutian aku ke Tokyo pada pertengahan bulan januari hari tu. Anyway, kalau korang semua nak tahu aku pergi ke Tokyo tak lama dalam 3 hari 3 malam je macam tu. Kali ni aku menggunakan perkhidmatan AirAsia X sebab tambangnya yang agak murahkan, sepanjang perjalanan agak selesa walaupun ketidakselesaan selama beberapa jam kerana kapal terbang yang terpaksa menempuh turbulance dalam jangka waktu yang lama, namun semua tu hilang bila kapal terbang AirAsia X ni mendarat di Tokyo International Airport atau lebih dikenali sebagai Haneda Airport. Kalau dari Haneda Airport nak ke pusat bandar Tokyo tak susah sangat sebab airport ni terletak dekat dengan bandaraya Tokyo dan dari sini aku.menaiki monorel sehingga ke stesen hamamatsucho dan kemudian tukar ke JR line iaitu tren komuter untuk stesen Kanda di mana letaknya hotel yang aku sewa. Ok, aku dah book dari kl untuk menginap di Capsule Value Kanda Hotel yang merupakan sebuah hotel capsule. Kalau korang tak tahu hotel capsule ni agak popular di jepun kerana mudah dan senang konsepnya lebih kurang macam hostel cuma katil tu dalam capsule. 

Sebab flight aku tiba agak lewat maka sampai je kat hotel ku terus je tidur sebab agak keletihan. Keesokkannya aku terus ke destinasi pertama iaitu ke Istana Imperial di mana merupakan kediaman dan tempat bersemayaman rasmi Maharaja Jepun. Disini hanya di tempat tertentu sahaja kita boleh bergambar dan kebanyakkan pelancong suka bergambar di hadapan jambatan Nijubashie yang terletak di hadapan pintu masuk utama Istana. Istana ini boleh diakses melalui beberapa line metro yang terletak tidak jauh dari hadapan istana. Dari istana ini juga terletak Tokyo Station yang merupakan sebuah stesen tren dan keretapi yang bersenibinakan kebaratan. 

Selepas itu, aku menuju ke Tsukiji Fish Market yang sangat terkenal di Tokyo kerana disini kita boleh mendapatkan ikan-ikan yang segar dan boleh menikmati hidangan sushi yang segar dari ikan-ikan yang masih baru diangkat dari laut, memang lazat dan menarik walaupun harganya sedikit mahal kerana puashati dengan kesegarannya. After dah puas makan sushi yang lazat dan agak mahal tu pun pusing-pusing lah sekejap kat area roppongi, ok mesti ada yang tanya kan ada apa kat roppongi tu...actually dari situ bole menuju ke Tokyo Tower yang sangat serupa dengan Eiffel Tower kat Paris nun hah...tapi aku tak pergi pun ke Tokyo Tower tu sebab just nak.singgah ke Hard Rock Cafe je. Dari Roppongi tu aku meneruskan misi ke area Shibuya yang yang terkenal dengan crossing yang paling sibuk di dunia, kalau dah datang Tokyo memang tak sah kalo tak melintas kat Shibuya Crossing ni sebab memang havoc dan tersangat ramai orang kat sini dan di area Shibuya ni terdapat deretan kedai-kedai yang memang khas untuk kaki-kaki shopping la. Kat area Shibuya ni oun terdapat sebuah Masjid yang menempatkan Pusat Islam di Tokyo. Tak jauh dari Shibuya ni juga terletaknya stadium tertutup olimpik yang dibina sempena Olimpik tahun 1964.

Dari Shibuya tu aku berjalan kaki menuju ke Harajuku di mana tak jauh sangatlah kalau berjalan kaki lagi-lagi jika ngan musim sejukkan. Harajuku ni sangat popular dengan fesyen-fesyen golongan muda masa kini dan kalau korang nak tau di sinilah tempat berkumpulnya fesyen-fesyen pelik kat tokyo ni kalau kita pernah dengar sebelum ini tetapi di sini juga terdapat deretan kedai-kedai berjenama mewah dan mahal seperti Dior dan Tommy Hilfilger. Orang jepun ni memang mempunyai citarasa yang tinggi terhadap pemakaian dan fesyen kerana itulah terdapat banyak area membeli-belah di Tokyo dan satu lagi kawasan popular membeli-belah adalah Shinjuku. Tetapi di Shinjuku ni lebih popular dengan nightlife nya yang agak havoc dan esentrik di mana di sini terdapatnya deretan kedai-kedai menjual alatan sex, video game, restoran robotik dan pelbagai lagi benda yang jarang kita dapat di empat lain. So penuh jadual aku untuk seharian di Tokyo ni, jadi tunggu pulak untuk part kedua pengembaraan aku ke Tokyo yang memang bagi akubsebuah kota yang sangat memukau dan menarik perhatian.


di hadapan Tokyo Station

di pintu masuk ke stesen tokyo metro berdekatan Istana Imperial

di hadapan jambatan Nijubashie yang terkenal di pintu masuk Istana Imperial

di sekitar kawasan Roppongi

menikmati sushi fresh di Tsukiji Fish Market

di kawasan Shibuya Crossing

Yoyogi National Gymnasium yang merupakan salah satu venue sukan olimpik 1964 & 2020

Harajuku Street yang terkenal dengan fesyen muda-mudi

sekitar kawasan daerah Shinjuku

kedai alatan seks di Shinjuku

No comments: