Sunday, September 15, 2013

Jobs....berbaloi atau tidak?


Beberapa hari yang lepas aku gi menonton filem JOBS...filem ni tentang kisah hidup Steve Jobs, kiranya kisah macam mana dia boleh setup company Apple inc. Sebelum menontom filem ini aku agak teruja nak menonton filem ni sebab dah lama tunggu filem in i ditayangkan sejak diwar-warkan pada seantero dunia tentang penerbitan filem ini. Jadi dengan bangganya aku pun menghayunkan langkah ini menuju ke pawagam di pavillion bila mengetahui filem ini telah ditayangkan di pawagam berdekatan walaupun pavillion tu agak jauh dari rumah aku. Selepas 2 jam tamatlah filem ini aku tonton, keluar je dari wayang tu satu perkara je yang bermain di fikiran aku....aku rasa aku boleh tertidur nonton filem ini kalau aku bukan peminat steve jobs....seriuos hokeyyyy...Rumusan yang aku boleh berikan tentang filem ini adalah sedikit membosankan dari jalan cerita sebab ada masanya aku rasa filem ini terlalu mengikut naratif filem "the social network" sehingga menjejaskan mutu filem ini kerana pengarah seolah-olah mahu meniru gaya filem tersebut. Bagi pendapat aku, jalan cerita filem ini actually amat menarik tetapi pengarah filem ini kurang kreatif sehinggakan klimaks filem ini pun kurang disedari oleh penonton seperti aku. Nak kata filem ini gagal tidaklah juga kerana bagi aku lakonan ashton kutcher sebagai steve jobs boleh dipuji kerana agak menjadi wataknya sebagai ikon Apple Inc ini. Jika yang berminat tentang jalan hidup steve jobs bolehlah menonton filem ini walaupun kadangkala mengelirukan kerana tidak diceritakn secara terperinci bagaimana steve jobs boleh membina syarikat apple ini dengan begitu baik sekali dan dari manakah datangnya idea untuk beliau mereka dan mencipta smartphone ataupun ipad. So bagi aku, filem ini kurang berbaloi untuk ditonton, kalau tunggu sehingga ditayangkan di astro pun tiada masalah.

No comments: